titel
Ontdek de thema's... Kunst & LetterenOntdek de thema's... GeheugenOntdek de thema's... RetoricaOntdek de thema's... GeschiedenisOntdek de thema's... FilosofieOntdek de thema's... MystiekOntdek de thema's... EssaysOntdek de thema's... Over de natuur
alle uitgaven geordend op auteur alle uitgaven geordend op boek contact voor de pers voor de boekhandel prospectus Rights catalogue Foreign rights

houd mij op de hoogte
gebonden
vormgeving Gerard Hadders
& rudo Hartman

full colour geïllustreerd
144 bladzijden
isbn 978 90 6554 4834
nur 320/642
€ 45,00
eerste druk


bestel
international order
omslag

'Voorbeeldig vormgegeven'
- De groene Amsterdammer

'Een weelderig en full-color geïllustreerd boek, dat een helder inzicht biedt in het atelier en de psyche van een consequent en compromisloos kunstenaar'
- Poëziekrant

'Offermans weet te overtuigen: hij schrijft elegant en enthousiast en steekt zijn bewondering niet onder stoelen of banken. Dat voordeel heeft de essayist op de wetenschapper'
- Karakter


Offermans Vlek als levenswerk
Lucebert op papier



Cyrille Offermans (1945) is neerlandicus, essayist en criticus. Hij publiceerde eerder een monografie over Paul Klee. Een evenwichtskunstenaar (1989). Bekend van hem zijn onder meer Het licht der rede. De Verlichting in brieven, essays en verhalen (2000), De ontdekking van de wereld (2000), en Ver van huis. Denken in beweging (2003), en het essay Dood van een leraar (2011).

'Tot het laatst toe heeft Lucebert zich uitgeleefd in zijn vlekken, vegen en spatten, niet om ze te verfraaien of metafysisch op te tuigen, maar om te zien of ze, nu alles zwart en uitzichtloos wordt, nog een minimum aan blikverruiming, dus aan levensmogelijkheden toestaan. Voor de tekenaar betekent dat: een minimum aan zinvolle bewegingen. Niet een verheven idee, maar een vlek als levenswerk, zo letterlijk mogelijk, dat is wat deze schat aan tekeningen ons laat zien, de aanvaarding dat wijzelf niet veel meer zijn dan een vlek, een inslag van het toeval, met de essentiële toevoeging dat we dat toeval zo aandachtig en bewust, zo vitaal en veelvormig mogelijk moeten belichamen.'

Als scholier kocht Cyrille Offermans zijn eerste dichtbundels van Lucebert (1924-1994), kort nadien bezocht hij een expositie van tekeningen en schilderijen van de grillige meester; twee gebeurtenissen die het begin markeren van een levenslange fascinatie. De laatste jaren bezocht hij regelmatig Luceberts voormalige atelier in Bergen. Daar trof hij onder meer duizenden tekeningen aan, keurig opgeborgen in dozen en voor het overgrote deel, behalve door enkele intimi, nooit door iemand gezien. Vlek als levenswerk is de vrucht van deze bezoeken.

'Een boek als een tentoonstelling.'



Mail deze pagina



Naar boven, de hoofdpagina, disclaimer of het colofon