Arthur C. Danto (1924-2013) was hoogleraar filosofie. Hij was tevens kunstcriticus, met name voor The nation. De keuze van de essays is gemaakt uit zijn belangrijkste boeken: The transfiguration of the commonplace: a philosophy of art (1981), The philosophical disenfranchisement of art (1986), Beyond the Brillo Box: the visual arts in post-historical perspective (1992), After the end of art: contemporary art and the pale of history (1997), The Madonna of the future: essays in a pluralistic art world (2000); twee essays verschenen eerder in Feit & Fictie: tijdschrift voor de geschiedenis van de representatie, een derde in Nexus. Danto was een van de meest radicale en interessante twintigste-eeuwse denkers over kunst. Zijn essays zijn helder en met aanstekelijk plezier geschreven.
De komedie van de overeenkomsten bevat een selectie uit de invloedrijke en vruchtbare geschriften van Arthur C. Danto, fameus verkondiger van 'het einde van de kunst'.
Wat gebeurt er met de kunst wanneer er geen verschil meer is tussen een kunstwerk en een voorwerp uit het dagelijkse leven? En wie bepaalt eigenlijk wat kunst is? Toen Andy Warhol in 1964 zijn Brillo-doos tentoonstelde, ervoer de filosoof Arthur Danto dit als het begin van een nieuw tijdperk van de kunstgeschiedenis. Hij heeft sindsdien als criticus en als historicus het kunstbedrijf met scherpzinnig en geestig commentaar begeleid. Zijn verhandelingen behoren tot het intelligentste dat er over het postmodernisme en de toekomst van de kunst is gezegd. Speciaal voor deze keuze uit zijn werk schreef Danto een oorspronkelijk essay als nawoord.
De beschouwingen van Danto over de aard van het kunstwerk, over metafoor en stijl, geschiedenis en representatie, over het einde van de smaak, en de toekomst van de kunst zijn helder en uitermate stimulerend. De bundel is samengesteld door Frank Ankersmit en Wessel Krul; het voorwoord is van de hand van Frank Ankersmit, de vertaling van Wessel Krul.
De komedie van de overeenkomsten is het tweede deel in de serie Beschouwelijk werk.